Beda
halnya dengan Kampus swasta, sepanjang tahun Kampus berupaya terus menjaring
dan mempertahankan siswa. Ini dikarenakan sumber pembiayaan Kampus swasta yang
berasal dari kantung sendiri alias tanpa subsidi dari pihak lain. Banyak dan
sedikitnya siswa di Kampus tersebut akan mempengaruhi kemampuan keuangan Kampus
dalam membayar gaji guru, melengkapi fasilitas hingga membeli sumber belajar
bagi siswa.
Ibaratnya
memasarkan sebuah produk, sebuah Kampus perlu juga memakai prinsip pemasaran
dalam menjaring orang tua siswa agar mau menyekolahkan putra-putrinya.
Berikut ini prinsip yang penting bagi pemasaran sebuah Kampus
1. Lakukan
riset bersama seluruh komponen Kampus
Saat ini
banyak Kampus swasta yang berada di komplek perumahan, apabila Kampus anda juga
begitu, lakukan lah riset sederhana mengenai Kampus lain yang ada di sekitar
anda. Hal yang layak dijadikan perbandingan adalah kelebihan dan kekurangan Kampus
anda bila dibandingkan dengan Kampus disekitar dalam hal :
- berapakah uang Kampus, termasuk elemen uang Kampusnya terdiri dari apa
saja.
- kualitas guru, pendidikannya serta dari universitas mana saja,
sudahkan dites TOEFL nya bila Kampus itu adalah Kampus bilingual.
- fasilitas pendukung, jemputan siswa dan lain-lain
- sumber belajar, tersedia lengkap atau tidak
- program pengajaran dua bahasa (bilingual), apakah benar-benar
diterapkan
- penghantaran materi keagamaan, inklusif atau tidak, apakah siswa
diajarkan menerima perbedaan atau tidak.
- mutu kelulusan.
- keamanan siswa selama di Kampus
- pengelolaan keuangan Kampus
- perencanaan ke depan
Apabila
merujuk dari daftar di atas banyak sekali hal yang butuh dicermati. Untuk itu
bentuklah tim kecil atau beberapa fokus grup di Kampus anda (terdiri dari guru,
orang tua siswa, administrator serta kepala Kampus) untuk menganalisa isu-isu
tersebut. Anda sebagai pengelola Kampus bisa juga datang melakukan kunjungan ke
Kampus sekitar anda saat acara ‘Open Day’ atau ‘Open house’ di Kampus lain.
Karena pada saat itu siapapun boleh datang melihat.
2. Strategi
Setelah
semua fokus grup sudah memberikan paparannya mengenai hal apa saja yang
menjadikan kelemahan dan kelebihan Kampus lain dan Kampus kita, mulailah untuk
melalui tahap strategi. Selalu lah menghitung kisaran anggaran yang dibutuhkan
untuk strategi berikut. Pilih strategi yang seusai dengan kemampuan anggaran Kampus
anda. Adapun strategi yang bisa dilakukan adalah:
- menyebar brosur di komplek perumahan, atau memasang spanduk di tempat
yang strategis. Hubungi pihak pengelola tempat untuk pemasangan. Jangan
lupa spanduk dan brosur dibuat dengan desain yang menarik, libatkan guru
TIK dalam hal ini untuk merancang.
- pameran di mall atau tempat perbelanjaan pada akhir minggu (weekend) ,
bawa dan sertakan hasil karya siswa serta. Karya siswa akan leibh
berbicara dibanding program promosi yang banyak dan bahasanya kadang tidak
akrab di telinga calon orang tua. Libatkan guru untuk menjaga dan menjadi
garda depan dalam menjelaskan program pada orang tua siswa. Staff
administrasi hanya menemani guru di pameran untuk menjawab masalah
keuangan. Brosur dan penjelasan mengenai Kampus juga bisa disebar pada
kesempatan ini. Tipe strategi ini mempunyai biaya yang lumayan mahal.
Dikarenakan kita harus menyewa tempat dan membayar guru serta staf
administrasi yang terlibat.
- Bekerja sama dengan Sekolah Menengah Atas/sederajat disekitar Kampus
yang dianggap potensial untuk melakukan ‘program Kampus sehari’ di Kampus
dasar anda.
- Menyelenggarakan Open day atau open house yang membolehkan calon siswa
serta orang tuanya untuk datang dan melihat-lihat. Jangan lupa kepala Kampus
berpresentasi dalam event ini menjelaskan program dan berinteraksi dengan
calon orang tua siswa. Program belajar pada hari tersebut semua dibuat
menarik.
- Adakan lomba olahraga atau kreativitas di Kampus kita, undang SMA/sederajat
yang ada di lingkungan Kampus dasar kita.
- Komunikasi lewat media. Sekarang dengan mudah kita temukan media
kawasan atau komunitas (sebuah media yang mengkhususkan diri pada sebuah
kawasan atau komunitas) biasanya media ini gratis bagi pembacanya. Jadi
undang mereka untuk datang dan meliput. Website dan Blog juga bisa
dijadikan sarana untuk berpromosi. Dalam hal ini blog yang paling efisien
namun terbatas dalam muatan isinya.
Apabila Kampus
anda setuju untuk melaksanakan beberapa strategi diatas, mulailah hitung
anggaran serta kapan waktu yang tepat. Biasanya bulan Oktober sampai Februari
adalah masa-masa orang tua murid mulai mencari Kampus yang tepat bagi
putra-putri nya.
Jangan
lupa menerka seberapa banyak keefektifan dari strategi diatas bagi Kampus anda.
Terkadang ada strategi yang berbiaya murah tapi malah sangat mengena dalam
menjaring siswa.
3. Evaluasi
program promosi
Ajukanlah
pertanyaan berikut in untuk mengevaluasi program promosi Kampus anda
- Strategi apa yang berhasil
- Strategi mana yang tidak berhasil.
- Mengapa strategi tersebut tidak membawa hasil.
- Apa yang bisa dilakukan selanjutnya menyikapi hal ini.
- Kejutan apa yang didapat dengan strategi-srategi tersebut.
Akhirnya
sebuah promosi Kampus yang berhasil tidak akan dapat terjadi tanpa peran serta
guru yang professional dan kreatif. Ambil contoh misalnya saat menjelaskan
program pada orang tua, hanya guru yang percaya diri lah yang bisa tampil
dengan baik dan mau mendengar. Dengan demikian pelatihan guru yang terus
menerus untuk menjadi seorang guru yang professional sangat dibutuhkan.
Walaupun
apabila sebuah Kampus sudah menjadi besar dan lengkap kelengkapan biro
administrasinya maka urusan promosi Kampus akan ditangani oleh bagian
tersendiri.
By: Cepi. B
If you work on campus and serve the country or government, you are lucky because not bothered by the obligation to promote to attract students. Students will come in person on the date specified at the beginning of each school year. Do not have to worry about how many seats were empty or filled, because funding comes from the Government College, instead of how many students who come in and register. Without trying hard to capture the students, some public elementary campus in Jakarta even to reject students because the school is full.
Unlike the case with private campus, throughout the campus is constantly recruit and retain students. This is because the source of funding comes from the private campus itself alias sac without subsidies from other parties. Many students on campus and at least that will affect the financial ability to pay the salaries of college teachers, equip facilities to purchase learning resources for students.
Proverbial marketing a product, a campus must also use marketing principles in order to capture the student's parents want to send their sons and daughters.
The following principles are important for marketing a Campus
1. Do research together with all components Campus
Today many private college located in a residential complex, if your campus, too, was doing basic research on another campus who are around you. It is worthy of comparison are the advantages and disadvantages when compared to your Campus Campus around in terms of:
- how much money Campus, including the cash element consists of any campus.
- quality of teachers, education as well as from any university, TOEFL Have her tested if it is a Campus Campus bilingual.
- support facilities, pick up students and others
- learning resources, incomplete or not available
- program of teaching two languages (bilingual), are actually implemented
- delivery of religious materials, inclusive or not, whether the students are taught to accept differences or not.
- quality graduation.
- student safety on campus during
- Campus financial management
- planning ahead
When referring to the top of the list in a lot of things that need to be observed. For that form a small team or a focus group at your campus (consisting of teachers, parents, administrators and the head of campus) to analyze these issues. You as the manager of Campus can also come to visit around your campus during the event 'Open Day' or 'Open house' at another campus. Because at that time anyone is welcome to come see.
2. Strategy
After all the focus group has given a presentation about what makes the weaknesses and strengths of other campus and our campus, begin to phase through strategy. Always the one to calculate the range of the budget required for the following strategy. Choose a strategy that corresponded to the ability of your campus budget. The strategies that can be done is:
- spreading leaflets in a residential complex, or putting up banners in strategic places. Contact the manager of the place for installation. Do not forget the banners and flyers were made with an attractive design, ICT teachers engage in this regard to design.
- exhibition at a mall or shopping at the weekend (weekend), take and include the students' work as well. Student work will be looked at for speaking than many promotional programs and sometimes the language is not familiar to the prospective parents. Involve teachers to maintain and be the vanguard in explaining the program to parents. Administrative staff just to accompany the exhibition to answer teachers in financial trouble. Campus Brochure and explanation can also be deployed on this occasion. This type of strategy has a cost that is quite expensive. Because we have to rent a place and pay teachers and administrative staff involved.
- Working closely with high school / college are considered equal around the potential to do a 'day campus program' on the basis of your campus.
- Organizing Open day or open house that allows prospective students and their parents to come and have a look. Do not forget to head of campus presentations in this event to explain the program and interact with prospective parents. Learning program on that day all made interesting.
- Hold a sports competition or creativity on our campus, invite SMA / equivalent that is in our elementary campus environment.
- Communication through the media. Now it is easy to find the area or community media (a media that specializes in an area or community) media usually is free to readers. So invite them to come and cover. Website and Blog can also be used as a means to promote. In this blog the most efficient but limited in payload contents.
- Campus If you agree to carry out some of the strategies above, begin to count the budget as well as when it is appropriate. Usually October to February are the days of parents start looking for the right college for their sons and daughters.
Do not forget to guess how much the effectiveness of the above strategies for your Campus. Sometimes there is a low cost strategy but instead very striking in recruiting students.
3. Promotion program evaluation
Ask the following questions to evaluate promotional programs in your Campus
- What strategies are successful
- Which strategy did not work.
- Why the strategy did not work.
- What can be done to address this further.
- Surprise what is gained with strategy-the strategy of.
Finally a successful campus campaign would not be possible without the participation of teachers and creative professionals. Take, for example when explaining the program to parents, only a confident teacher who can perform well and want to hear. Thus the ongoing teacher training to become a professional teacher is needed.
Although if a campus has a large and complete administration of the affairs bureau completeness campus promotions will be handled by a separate section.
By: CEPI. B
No comments:
Post a Comment